Anul I - Mobilități profesori, cursuri de perfecționare
IRLANDA
În august 2022, cinci profesori de la școala noastră, Éva György, Annamária Erdős, Zselyke Páll, Edit Selyem și Zoltáni Hajnal, au participat la cursul intensiv de limbă și cultură engleză din Dublin, Irlanda.
La sediul Europass Teacher Academy Ireland, ne-am aprofundat cunoștințele în domeniul gramaticii engleze și al culturii irlandeze în cadrul activităților CLIL. Am experimentat învățarea în afara cadrului școlii în Galeria Națională, Muzeul de Arheologie și Muzeul Migrației, unde ne-am plimbat folosind aplicații de internet (de exemplu Goose Chase) și am îndeplinit „misiuni”.
În timpul plimbărilor și excursiilor în oraș, am putut experimenta ospitalitatea poporului irlandez, am putut admira frumusețile naturale ale Irlandei (Glendalough, Cliffs of Moher) și capodoperele arhitecturale și sculpturile în aer liber din Dublin (Catedrala Sf. Patrick, grupul de sculptură Famine). ).
Nu în ultimul rând, a fost interesant să lucrăm împreună cu colegi din alte țări, să facem schimb de experiența și să discutăm planurile noastre.
Selyem Edit
2022 augusztusában iskolánk öt tanára, György Éva, Erdős Annamária, Páll Zselyke, Selyem Edit és Zoltáni Hajnal, részt vett az Intensive English Language and Culture kurzuson, az írországi Dublinban.
A Europass Teacher Academy Ireland székhelyén az angol nyelvtan és az ír kultúra terén mélyítettük tudásunkat CLIL tevékenységek keretén belül. Az iskolai kereteken kívüli tanulást a Nemzeti Galériában, a Régészeti Múzeumban és a Migrációs Múzeumban tapasztaltuk meg, ahol internetes applikációkat (pl. Goose chase) használva barangoltunk és teljesítettük a „küldetéseket”.
A városban tett séták és a kirándulások alkalmával tapasztalhattuk az ír nép vendégszeretetét, megcsodálhattuk Írország természeti szépségeit (Glendalough, Moher sziklák) valamint Dublin építészeti remekeit és kültéri szobrait (Szt. Patrik Székesegyház, Famine szoborcsoport).
Nem utolsó sorban érdekes volt együtt dolgozni más országbeli kollégákkal, kicserélni a tapasztalatainkat, megbeszélni terveinket.
In August 2022, five teachers from our school, Éva György, Annamária Erdős, Zselyke Páll, Edit Selyem and Hajnal Zoltáni, participated in the Intensive English Language and Culture course in Dublin, Ireland.
At the Europass Teacher Academy Ireland headquarters, we deepened our knowledge of English language and culture through CLIL activities. We experienced out-of-school learning at the National Gallery, the Archaeological Museum and the Migration Museum, where we roamed and completed ‘missions’ using internet apps (e.g. Goose chase).
During our walks and excursions in the city, we experienced the hospitality of the Irish people, admired the natural beauty of Ireland (Glendalough, Moher Cliffs) and the architectural masterpieces and outdoor sculptures of Dublin (St. Patrick’s Cathedral, Famine sculpture group).
Last but not least, it was interesting to work with colleagues from other countries, exchange experiences and discuss plans.
Acreditarea Erasmus+ oferă profesorilor din școala noastră o mare oportunitate de a obține cunoștințe profesionale, lingvistice și culturale, de a face rețele de contact și, în câteva cuvinte, de a se dezvolta atât individual, cât și instituțional. Având acest lucru în vedere, colega mea, Emese Jánosi, și cu mine am fost printre primii care am aplicat pentru un curs de zece zile în Dublin. În iulie 2022, am participat la un curs despre Metodologii Inovatoare pentru Învățare și Predare, desfășurat la unul dintre cele mai vechi și mai renumite centre universitare din Europa. Formarea ne-a furnizat cunoștințe teoretice și experiențiale utile despre tendințele pedagogice din secolul al XXI-lea, metodele și strategiile noi. Lectiile au fost îmbogățite prin exerciții interactive de construire a echipei și activități în teren cu ajutorul unui instructor excelent, ceea ce ne-a ajutat să înțelegem și să apreciem mai bine, printre altele, istoria Irlandei și bogăția sa culturală și intelectuală incredibilă. Nu numai că cursul și Dublinul ne-au deschis noi lumi, dar am avut, de asemenea, oportunitatea de a participa la excursii organizate în Irlanda de Nord, unde Belfastul și priveliștea Căii Gigantului au fost experiențe de neuitat. Pentru noi, Dublin înseamnă oameni ospitalieri, deschiși la minte, fani pasionați de sporturi, spectacole stradale glamour, dansuri irlandeze dinamice și vuietul unui oraș multicultural și divers, așa că dacă “Budapesta merită o ieșire în oraș”, Dublinul merită cu siguranță un obiectiv de pus pe lista de dorințe.
Romfeld Katalin
Az Erasmus- akkreditáció iskolánk pedagógusai számára remek lehetőséget nyújt szakmai, nyelvi és kulturális ismeretek gyarapítására, kapcsolatteremtésre, tömören az egyéni és intézményi fejlődésre egyaránt. Ennek tudatában jelentkeztünk az elsők között kolléganőmmel, Jánosi Emesével egy tíznapos dublini kurzusra. Az ott szerzett tudás és élménycsomag azóta is része a mindennapi tanári munkánknak. 2022 júliusában részt vettünk ĺrország legrégebbi és Európa egyik leghíresebb egyetemi központjában tartott Innovatív tanulási és oktatási metodológiák (Innovative Methodologies for Teaching and Learning) elnevezésű kurzuson. A továbbképző hasznos elméleti és tapasztalati tudást nyújtott a 21. századi pedagógiai irányzatokról, új módszerekről és stratégiákról. Az órákat interaktív csapatépítő, terepen végzett feladatok tették színesebbé egy kiváló oktató segítségével, így ismertük és értettük meg jobban többek között ĺrország történelmét, hihetetlenül gazdag kulturális, szellemi kincstárát. Nemcsak a kurzus és Dublin nyitott meg új világokat nekünk, lehetőségünk volt szervezett kirándulásokon is részt venni, így jutottunk el Észak-ĺrországba is, ahol Belfast, a Giant’s Causeway látványa feledhetetlen élményben részesített. Dublin számunkra vendégszerető, nyitott embereket, szenvedélyes sportrajongókat, elbűvőlő utcai produkciókat, kopogó ír táncot, egy multikulturális, sokszínű város pezsgését jelenti, úgyhogy ha “Pest megér egy estet”, Dublint is érdemes a bakancslistára tűzni.
The Erasmus+ accreditation offers teachers in our school a great opportunity to gain professional, linguistic and cultural knowledge, to network and, in short, to develop both individually and institutionally. With this in mind, my colleague, Emese Jánosi, and I were among the first to apply for a ten-day course in Dublin. In July 2022, we took part in a course on Innovative Methodologies for Teaching and Learning, held at one of the oldest and most renowned university centres in Europe. The training provided useful theoretical and experiential knowledge about 21st century pedagogical trends, new methods and strategies. The lessons were enriched by interactive team-building and field exercises with the help of an excellent instructor, which helped us to better understand and appreciate, among other things, the history of Ireland and its incredibly rich cultural and intellectual treasure. Not only did the course and Dublin open up new worlds for us, but we also had the opportunity to take part in organised excursions to Northern Ireland, where Belfast, the sight of the Giant’s Causeway, were unforgettable experiences. For us, Dublin means hospitable, open-minded people, passionate sports fans, glamorous street performances, dynamic Irish dances and the buzz of a multicultural, diverse city, so if “Budapest is worth a night out”, Dublin is well worth a bucket list item.
Curs de predare interactivă
Oslo, Norvegia, 18.07.2022-22.07.2022
Curs de predare interactivă
Trebuie să subliniez experiența de care am beneficiat. Acest curs a răspuns nevoilor mele și mi-am schimbat perspectiva. Cu cât cunoști mai mulți oameni și cu care împărtășești experiența, cu atât te implici mai mult în școala ta și îți îmbunătățiești predarea.
Explorarea mai multor metodologii inovatoare-interactive pentru predare și învățare, inclusiv utilizarea instrumentelor WEB 2.0 pentru profesori (quizlet, lyricstraining, kahoot, qr code, goosechase, socrative, plickers, quiver), participarea la ateliere practice, sesiuni interactive, lucru internațional în grup și activități bazate pe proiecte șase ore pe zi (cum să creezi un mediu de învățare receptiv, motivant; stiluri de predare), planificarea și discutarea strategiilor de diseminare pentru a împărtăși învățare și opinii profesionale (realizarea unui padlet cu toate resursele RED) , proiectarea metodelor de predare interactive folosind jocuri educaționale și activități în aer liber: muzee, biblioteci, locuri istorice – combinate cu utilizarea aplicațiilor digitale, furnizarea de platforme proprii, aplicații, jocuri folosite în predare au fost câteva activități pe care le-am desfășurat pe parcursul mobilității.
Țepeș Iuliana, profesoară română-engleză
Interaktív oktatási tanfolyam
Fel szeretném vázolni a tanfolyamon szerzett tapasztalataimat. Ez a tanfolyam megfelelt az igényeimnek és megváltoztattam a szemléletemet. Minél több emberrel ismerkedsz meg és osztod meg tapasztalataidat, annál jobban bekapcsolódsz a saját iskolád életébe, és annál jobban fejlődik a tanítási stílusod.
A mobilitás során változatos tevékenységeken vettem részt. Felfedeztem a tanítás és tanulás innovatív-interaktív módszereit, beleértve a WEB 2.0 eszközök használatát (quizlet, lyricstraining, kahoot, qr code, goosechase, socrative, plickers, quiver). Napi hat órában vettem részt gyakorlati műhelyekben, interaktív foglalkozásokon, nemzetközi csoportmunkákban és projektalapú tevékenységeken (hogyan lehet motiváló tanulási környezetet teremteni; tanítási stílusok). Terveztem disszeminációs stratégiákat a tanulás és a szakmai nézetek megosztása érdekében (egy padlet készítése az összes OER-forrással), valamint interaktív tanítási módszereket oktatási játékok és szabadtéri tevékenységek segítségével (múzeumok, könyvtárak, történelmi helyek – digitális alkalmazások használatával kombinálva).
I have to outline the experience I have benefited from. This course addressed my needs and I have changed my perspective. The more people you know and share experience with, the more involved you become in your school and upgrade your teaching.
Exploration of several innovative-interactive methodologies for teaching and learning, including the use of WEB 2.0 tools for teachers ( quizlet, lyricstraining,kahoot,qr code, goosechase, socrative, plickers,quiver), participation in hands-on workshops, interactive sessions, international group work and project-based activities six hours per day (how to create a responsive, motivating learning environment; teaching styles), planning of and discussing about dissemination strategies to share learning and professional views ( making a padlet with all the OED resouces), designing interactive teaching methods using educational games and outdoor activities: museums, libraries, historic places – combined with the use of digital apps, providing own platforms, apps, games used in teaching were some activities I have carried out during the mobility.
Anul II - Cursuri de formare pentru profesori, Mobilități de elevi, Job shadowing
Another way to Teach and to Learn
Iskolánk két tanára és könyvtárosa, 2023. 08.28.-2023.09.01. között egy továbbképzésen vettek részt, amely Lisszabonban, Portugáliában került megrendezésre. A tovább képzés elnevezése: ICT and free Web Tools in Education: Another way to Teach and to Learn. Ez a tovább képzés az Erasmus+ 2022-1-RO1-KA-121-SCH-000058992 elnevezésű program keretén belül zajlott.
Intézményünk fontosnak tartja, hogy pedagógusai lépést tudjanak tartani a modern digitális technikákkal, ezáltal is színvonalasabbá téve az iskolában való oktatást.
Helsinki, Finland, 21.08.2023-26.08.2023, Țepeș Iuliana, Romanian-English teacher
The Classroom of the Future-Teaching with social media and AI
Being a part of this course has been a fulfilling and transformative experience that has given me a variety of skills, such as the capacity to effectively engage with local communities while engaging in outdoor activities, to master computer skills for engaging in online instruction, to implement innovative organizational strategies to increase student motivation, to improve communication skills and to foster cross-cultural understanding in the class. In addition to giving me more teaching materials, this all-encompassing learning experience has also given me the capacity to empower my students by creating a vibrant and welcoming learning atmosphere.
I’ve learned how to manage social media and artificial intelligence (AI) for educational purposes, how to create engaging online classroom environments, how to incorporate multimedia resources for interactive learning experiences, how to design educational games, and how to create a motivating and responsive learning environment.
In essence, my Erasmus experience has not only enriched my professional repertoire but has also ignited a fervent dedication to nurturing the minds of tomorrow’s leaders. With each lesson taught and each cultural exchange facilitated, I am reminded of the transformative power of education in shaping a brighter and more interconnected world.
Mobilitate Elevi Ungaria - Job Shadowing
ERASMUS + IN GYŐR
În perioada 3-11 iunie 2023, am călătorit la Győr împreună cu paisprezece elevi și colega mea Iuliana Țepeș, unde am participat la activități organizate împreună cu grupul de lucru al Școlii și Colegiului Tehnic de Inginerie Mecanică și Auto Lukács Sándor din Győr SZC. Tema activităților a fost aplicarea informaticii și a roboticii.
În drum spre Győr am petrecut o zi în Budapesta. Aici, la Casa Muzicii Maghiare și la Muzeul Iluziilor, am văzut multe exemple de aplicare a informaticii și a roboticii la un nivel înalt în domeniul artelor.
Gazdele au organizat pentru noi lecții/activități școlare interesante. Am avut lecții de limba engleză, ore de educație fizică, activități de bricolaj, am vizitat ateliere de lucru și ateliere în care am putut încerca simulatoare. Am învățat o mulțime de lucruri interesante în timpul vizitei la fabrica Audi și a lecției speciale de chimie de la centrul de tineret Mobilis. Activitățile de petrecere a timpului liber au fost, de asemenea, variate: vâslitul într-o barcă dragon a fost un
antrenament bun, iar vizita la Abația benedictină din Pannonhalma și la Mănăstirea Fortăreața din Komárom a fost o reminiscență a unei lecții de istorie în aer liber.
Grupul a fost însoțit de Attila Ferenczi, directorul școlii, și de Mihály Lakatos, profesorul de fizică al școlii, care au venit să observe metodele de lucru ale managerilor Școlii tehnice de inginerie mecanică și auto Lukács Sándor, organizarea predării și metodele moderne de predare folosite de profesori.
Selyem Edit
ERASMUS + GYŐRBEN
2023 június 3 és 11 között tizennégy diákkal és Țepeș Iuliana kollégámmal együtt Győrbe utaztam, ahol a Győri SZC Lukács Sándor Járműipari és Gépészeti Technikum és Kollégium munkaközösségével együtt szervezett tevékenységeken vettem részt. A programok témája az informatika alkalmazási lehetőségei, valamint a robotika volt.
Útban Győr fele egy napot Budapesten töltöttünk. Itt a Magyar Zene Házában és az Illúziók Múzeumában rengeteg példát láttunk arra, hogyan lehet az informatikát, robotikát magas szinten alkalmazni a művészetek területén.
A házigazdák érdekes iskolai órákat/tevékenységeket szerveztek számunkra. Volt angolóra, testnevelés óra, kézműves tevékenység, műhelyeket és szaktermeket látogattunk, ahol kipróbálhattuk a szimulátorokat. Sok érdekes ismerettel gazdagodtunk a gyárlátogatás során az Audiban és a Mobilis ifjúsági központban tartott rendkívüli kémiaórán. A szabadidős tevékenységek is változatosak voltak: a sárkányhajózás egy jó edzéssel ért fel, a Pannonhalmi Bencés Főapátság és a Komáromi Monostori Erőd látogatása meg egy szabadtéri történelemóra hangulatát idézte.
A csoporttal együtt utazott szakmai látogatásra Ferenczi Attila, iskolánk igazgatója és Lakatos Mihály, iskolánk fizika tanára is, akik megfigyelték a Lukács Sándor Járműipari és Gépészeti Technikum vezetőinek munkamódszereit, a tanítás szervezését, valamint a tanárok által alkalmazott modern tanítási módszereket.
Am fost cursantă ERASMUS în Franța, la Nisa…
Se știe că educația contribuie la conturarea lumii de mâine și furnizează generațiilor următoare instrumentele necesare pentru a înfrunta provocările viitoare. În perioada 22 octombrie 2023 – 29 octombrie 2023, am efectuat un stagiu în cadrul unei mobilități de perfecționare inovatoare la Francophonia din Nisa, în Franța. Motto-ul său, „A învăța de la toată lumea, a învăța împreună”, reflectă esența Francofoniei. Aici se oferă profesorilor de limbă franceză oportunitatea de a explora noi practici pedagogice și strategii inovatoare pentru predarea limbilor străine.
Am avut posibilitatea de a participa la cursuri de formare, caracterizate prin excelență pedagogică, inovație și interculturalitate, dar și la ateliere susținute de formatori excepționali. Aceștia au programat eficient nu doar timpul în sală, ci și la cursurile în ,,clase deschise” organizate în locuri memorabile, precum: Vieux Nice, Villefranche-sur-mer, Menton, Monaco și Cannes. De asemenea, am luat parte la întâlniri și evenimente interculturale de neuitat.
Am participat la două module: Jouer pour apprendre (Joacă-te pentru a învăța) și Dynamiser les pratiques de l’oral à l’ère du numérique (Stimularea practicilor orale în era digitală). Atelierele au acoperit diverse tematici relevante pentru predarea și învățarea limbii franceze și culturii francofone. Ele s-au concentrat pe metode de învățare prin joc, dar și pe metodele inovatoare pentru dinamizarea practicilor orale în timpul lecțiilor de franceză prin tehnologia digitală. Acestea se pot aplica și în învățarea altor limbi străine.
În primul modul Joacă-te pentru a învăța, am avut mai multe sesiuni în care alternau analiza, experimentarea și designul și am descoperit cum să alegem și să exersăm jocuri. Am învățat, în timp ce ne distram, să adaptăm jocurile la o situație de învățare și să creăm propriul echipament de joc.
Printre abilitățile vizate au fost: alegerea unor jocuri adaptate abilităților lingvistice și culturale, adaptarea unor jocuri pentru a-și păstra caracterul ludic, conceperea propriilor jocuri. Am descoperit instrumente de învățare individuale și colective, site-uri și aplicații noi, jocuri online deosebite pentru a ne face lecțiile mai interactive.
În al doilea modul Stimularea practicilor orale în era digitală, obiectivul a fost acela de a oferi idei practice pentru promovarea interacțiunii și dezvoltarea producției orale prin utilizarea instrumentelor și resurselor digitale. Tehnologia digitală face posibil, de asemenea, și lucrul în afara orelor de curs, în locații diferite, într-o manieră individualizată, depășind în același timp dificultățile, cum ar fi teama cursanților de a vorbi. Și aici au alternat secvențele de prezentare cu analiza și creația supravegheată.
Printre abilitățile vizate, amintim: diversificarea materialelor de curs în funcție de nivelul, numărul și vârsta cursanților, utilizarea eficientă a tehnologiilor pentru a promova interacțiunea, dinamizarea clasei, pregătirea unor secvențe educaționale orale, folosind resurse digitale, precum și evaluarea producției orale cu tehnologia digitală.
Noi, profesorii, am plecat din această formare cu o valiză digitală completă pentru a optimiza cursurile FLE, facilitând interacțiunea orală, partajarea documentelor și activităților, organizarea și managementul clasei. Resursele utilizate în acest modul ne vor permite să facem lecțiile mai atractive și mai motivante pentru elevii noștri.
Acest curs a fost o mare provocare pentru mine, făcându-mă să ies din zona de confort pentru a învăța și a mă dezvolta.
M-am întors acasă cu multe cunoștințe noi, cu o experiență unică și complexă, cu amintiri de neuitat legate de oameni extraordinari, dar și de locuri minunate pe care le-am vizitat. Visez și acum la Coasta de Azur, la paradisul albastru al mării, la atmosfera energizantă și sofisticată…Oricând m-aș întoarce acolo…
Prof. Doinița Strasszer